Login  Register
Email:

Pass:

forgot password?

Email:

login?

'O.N.E' (afirmatori) vs 'Iliescu si Loredana' (negatori)

A1 ()

E timpul ca mass media privata sa aiba responsabilitati educationale fata de public=

Introducere: Atunci cand 2 din 3 oameni cred ca informatiile provenite din mass-media sunt conforme cu realitatea si prezentate obiectiv [1] si pentru 80% din populatie televizorul reprezinta principal sursa de informare in privinta politicii [2], trebuie sa ne intrebam daca nu ar trebui sa impunem standarde si noi responsabilitati in domeniul mass-media, pentru a ne asigura ca publicul nu va adopta automat idei propagandiste, informatii trunchiate, asa cum se intampla acum.

Definitii: Prin responsabilitati educationale intelegem obligatia canalelor media private de a promova, intr-o cantitate satisfacatoare, programe de interes educational, precum: documentare, adaptari artistice, programe culturale, campanii de informare asupra unor probleme de interes piblic (prevenirea epidemiilor, probleme supuse referendum-urilor la nivel national) etc.

Interpretarea motiunii: Vom justifica necesitatea introducerii obiectivelor de ordin educativ printre obligatiile legale ale mass-mediei private, in acelasi mod in care sunt prevazute in cazul mijloacelor media publice, luand in considerare efectele pe care aceasta schimbare le-ar produce.

Contextul: Conform legislatiei actuale, doar canalele publice si-au insusit rolul educational, insa programele de acest gen au o aplicabilitate scazuta: in primul rand,  cotele de audienta ale massmediei publice sunt mult mai scazute (5% Romania [3]), iar in al doilea rand, si aceste canale prefera sa difuzeze programe orientate spre consum, non-educationale pentru a se mentine in competitia pentru audienta.

Pe de alta parte, sesizam o crestere a influentei mass-mediei, si de asemenea o crestere a efectelor negative generate de continutul acesteia in ce priveste comportamentele deviante [4], adoptarea de opinii gresite alimentate de media [5] [6], lipsa unei optiuni politice reale, lipsa activismului social.

Ideea centrala:

Datorita influentei sale dovedite, se justifica introducerea programelor educationale in scopul transmiterii unor mesaje mai clare si mai corecte, care determina comportamente sociale imbunatatite.

Argumente:

  • Mass media privata ar trebui sa aiba responsabilitati educationale pentru ca are o atat de mare influenta

Tocmai pentru ca mass-media are atata influenta asupra unui auditoriu neavizat si credul[7], trebuie sa preia si responsabilitatea acestei influente. Pentru ca media are un rol atat de mare in formare opiniilor si sustinerea ferma a deciziilor privitoare la viata socio-politica, este important sa ne asiguram ca libertatea presei nu duce la promovarea unor concepte false sau opinii daunatoare, lucru care se intampla. Mass media trebuie sa ofere instrumente pentru formarea unor opinii corecte si informate, trebuie sa arate publicului ce e bine sa faca si ce nu, tocmai pentru ca auditoriul  rareori stie sa priveasca analitic si realist. Singurul mod de a determina mass-media sa isi indeplineasca rolul este de a o oblige sa difuzeze programe educative si de interes in loc de programe comerciale, politizate sau senzationaliste.

  • Mass media privata poate obtine rezultate acolo unde alte mijloace nu ajung

Pentru ca mass media privata acopera uniform si aproape in totalitate populatia unei zone, de cele mai multe ori mesajele difuzate prin astfel de canale ajung mult mai eficient la publicul tinta decat prin alte mijloace care fie au acoperire limitata, fie sunt foarte costisitoare sau nu la fel de rapide. Uneori, DOAR prin intermediul mass-mediei s-a putut ajunge la anumite segmente de populatie [8]. De asemenea, promovarea prin aceste canale a fost adesea mai eficienta, chiar cand nu era singurul mijloc de comunicare, datorita caracterului interactiv si accesului usor la informatie.[ 9]

 

  • O astfel de implementare va avea ca efect responsabilizarea educationala a mass-mediei private

Responsabilizarea educationala este esentiala deoarece duce in timp la cresterea calitatii fenomenului social si la dezvoltarea spiritului critic al publicului. Atunci cand hranesti publicul cu informatie de proasta calitate si nu-i oferi o perspectiva corecta asupra realitatii,  acesta nu va face efortul de a sorta aceasta informatie, ci va imbratisa una dintre multele opinii nefundamentate [10]. Pe masura insa ce publicul este ‘’educat” prin furnizarea de informatii limpezi, bine orientate, va incepe sa gestioneze singur aceste resurse, facand alegeri corecte, ceea ce va duce la o crestere a calitatii fenomenului social, precum si la dezvoltarea spiritului critic al receptorilor, ceea numim “media literacy”. [11]

Concluzia: Daca mass-media privata ar fi constransa spre prezentarea mesajelelor educationale, efectele acestora vor fi vizibile la nivelul societatii. Aceste efecte vor fi semnificative, atat datorita raspandirii ample a mesajelor, cat si din cauza influentei pe care mass-media privata o are asupra oamenilor .

 

Surse:

  1. 1.          BBC/Reuters/Media Center poll: Trust in Media , Globescan Incorporated, 3 mai 2006 http://www.globescan.com/news_archives/bbcreut.html
  2. 2.         “Influenta media asupra comportamentului electoral”, raport final, septembrie-octombrie 2007, Centrul de Sociologie Urbana si Regionala pentru CNA http://www.cna.ro/IMG/pdf/Inf_media_elect_CNA2007.pdf
  3. 3.         Programele TVR, TVR online, 29 martie 2007, http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=14HYPERLINK "http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=14&c=192"&HYPERLINK "http://www.tvr.ro/articol_organizatie.php?id=14&c=192"c=192
  4. 4.         “The influence of media violence on youth”, Craig A. Anderson, Leonard Berkowitz, Edward Donnerstein and co. Psychological science in the public interest, American Psychology Society, vol.4, no.3, Decembrie 2003, http://www.psychologicalscience.org/pdf/pspi/pspi43.pdf
  5. 5.         “Public opinion, the media and their influence on public policy”, Aris Jameson, Helium, http://www.helium.com/items/1036958-public-opinion-the-media-and-their-influence-on-public-policy
  6. 6.         “Americans are pretty confused about cap and trade”, Good Politics Blog,Andrew Price, 12 mai 2009 http://www.good.is/post/americans-are-pretty-confused-about-cap-and-trade/
  7. 7.         BBC/Reuters/Media Center poll: Trust in Media , Globescan Incorporated, 3 mai 2006http://www.globescan.com/news_archives/bbcreut.html
  8. 8.         “The penetrating educational effect of a mass-media based fund-raising campaign “Heart for life””, Fønnebø VSøgaard AJ., Institute of Community Medicine, University of Tromso, Norvegia, publicat in Scandinavian Journal of Social Medicine, septembrie 1990, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2237326
  9. 9.         “Effects of mass media educational intervention during the 2005 cholera epidemic in Iran”, Mohammad-Hossein Baghianimoghadam, Mohammad-Hasan Ehrampoush, Behnam Baghianimoghadam, Yazd University of Medical Sciences, publicat in 2009 in Iranian Journal of Clinical Infectious Diseases http://www.sid.ir/en/VEWSSID/J_pdf/122020HYPERLINK "http://www.sid.ir/en/VEWSSID/J_pdf/122020090208.pdf"0HYPERLINK "http://www.sid.ir/en/VEWSSID/J_pdf/122020090208.pdf"90208.pdf
  10. 10.     “Television drove viewers to the web to explore Obama-Muslim Rumors, study finds”, Science Daily, 27 septembrie 2010, in care se arata ca 12 % din populatie chiar a crezut ca Obama este musulman http://www.sciencedaily.com/releases/2010/09/100927175042.htm
  11. 11.     “What is Media Literacy”, Media Awareness Network, http://www.media-awareness.ca/english/teachers/media_literacy/what_is_media_literacy.cfm

 


N1 (Loredana Elena Olarean)

Buna ziua!
   Numele meu este Loredana Olarean si sunt membru in Sindicatul televiziunilor private! Mă aflu astăzi in fata dumeavoastra atât ca membru in acest sindicat cât si ca participant al audiovizualului, ca persoana neutra!
   Doresc sa mentionez motivul pentru care mă aflu astăzi aici, acesta este de a va răspunde la întrebarea:" E timpul ca televiziunile private sa aibă responsabilitate educationala asupra publicului?
     Doresc sa mentionez ca avem foarte multe emisiuni care fac acest lucru, de exemplu emisiunea "x" care a avut ca invitați speciali analisti financiari pe partea de credite si care au răspuns zecilor de întrebări venite din partea telespectatorilor. A fost un mesaj de incurajare, valorificare a opiniilor si totodata a scos in evidenta drepturile cetateanului cu privire la contractele semnate între aceștia si bănci! Bancile care au ridicat fără motive comisioanele si dobânzile creditelor, ajungând mai mari fata de cele actuale,uniformitatea lipsind cu desavarsire! Cetateni au dat in judecată bancile si au avut câștig de cauza! Acest tip de emisiune a pus in valoare omul ca persoana fizica cu caracter oarecare, a educat omul printr-un exemplu practic si la indreptatit! Nu e singura emisiune de acest gen, mai sunt emisiunile de cultura generală, cele documentare, emisiuni despre traditii si obiceiuri, atât locale, naționale cât si internaționale,  emisiuni culturale, protecția muncii, protecția si măsurile care trebuie luate împotriva virusului de tip SIDA/HIV, cat si acelea transmise pe cale respiratorie si altele cu același scop.
     Pe de alta parte sunt foarte multe filme psihologice din care ne putem forma un concept, ne putem ghida după anumite principii si din care avem de învățat cu siguranță!
   Sa nu uitam de documentarele prezentate sau de filme despre istoria omului, a animaleler si a lumii întregi!
    Un alt tip de emisiune cu scopul de educare in masa a populației/ a telespectatorilor este acea emisiune in care ne sunt prezentate domeniile economice prospere si de investiții, cele care se pliaza pe sfera politicului si drepturile cetateanului in acest cadru social, emisiuni de interes internațional cum ar fi cele despre Uniunea Europena, NATO, ONU si alte alianțe stabilite între tara si celelalte tari precum si relațiile de colaborare, sustinere, dintre acestea si România!
    Sper si cred ca sunteți convinsii ca noi televiziunile private incurajam asfel de emisiuni si ne propunem ca pe viitor sa imbunatatim aria de desfasurare si  sa avem cat mai multe asfel de emisiuni.
   Vom avea in cadrul proiectelor viitoare emisiuni cu scop educational si de susținere a valorilor morale ale cetateanului pentru a fi un cetățean informat asupra tuturor perspectivelor!
   In încheiere doresc sa va multumesc pentru interesulul de care dați dovada asupra acestor notiuni foarte importante pentru noi toți!
    Va multumesc!


A2 ()

Ideea centrala negatoare care afirma ca programele televiziunilor includ deja o serie de emisiuni al caror caracter informativ indeplineste partial si un rol educational nu contrazice teza pe care echipa afirmatoare o sustine, aceea ca, datorita capacitatii mare de influenta a televiziunii comerciale la nivelul populatiei, aceasta ar trebui sa-si asume rolul educational si ca impunerea unor constrangeri legale ar garanta acest demers. Pornind de la pozitia echipei negatoare, existenta unei serii de emisiuni cu scop informativ sau educational nu ar face decat sa confirme necesitatea oficializarii acestui trend, fara sa aduca niciun prejudiciu sau obligatie suplimentara reala televiziunilor.

Inca din anii ‘30 s-a stabilit ca efectul principal al media audio-vizuale este cel de invatare [1] ceea ce inseamna ca continutul acestora, indiferent daca este adaptat acestei caracteristici sau contine descrieri ale unor comportamente, spre exemplu violente sau ilegale, va avea totusi un efect de asimilare. Tinand cont de aceasta ipoteza si de faptul ca este general acceptata ideea ca atitudinile violente sau comportamentele ilegale, deviante nu sunt dezirabile social, mesajele transmise de televiuni, din moment ce oricum o sa aiba un efect de invatare la nivelul audientelor, trebuie sa aiba un continut ridicat educativ. Enumerarea pe care negatorul a realizat-o, a emisiunilor a caror directie principala era cea informativa si care au obtinut un efect mobilizator la nivelul societatii civile nu face decat sa sustina faptul ca, tocmai pentru ca aceste efecte exista si sunt relativ usor de produs, informatiile si mesajul transmis trebuie sa-si asume aceasta influenta. In consecinta, televiziunile trebuie sa extinda si mai mult fondul educational, deci sa-si accepte si dezvolte functia educativa fata de audiente.

Pozitia negatoare in acest discurs nu si-a asumat rolul, acela de a combate strategia propusa, aducand chiar un relativ suport acesteia, prin afirmarea faptului ca televiziunile private isi asuma voluntar acest rol educativ, ceea ce nu infirma avantajele pe care le aduce introducerea unor obiective de ordin educativ printre obligatiile legale ale televiziunilor private. Aceste avantaje se traduc prin efectele dezirabile, vizibile si semnificative la nivelul societatii pe care care prezentarea mesajelor educationale le va avea.

Impunerea unor astfel de obiective intr-o forma legala este necesara din cauza ca, pana in momentul de fata doar televiziunile publice, cu cota de piata de doar 5% si-au asumat acest rol, iar cantitatea programelor educative nu este satisfacatoare, din moment ce se observa o crestere a efectelor negative la nivelul comportamentelor deviante sau asimilarea opiniilor nefondate, toate generate de mass media. Unul dintre argumentele noastre a mers tocmai in aceasta directie, sustinand ca media privata poate atinge acele publicuri pe care media publica sau alte mijloace nu le acopera, pentru ca televiziunile private au o arie de acoperire mai mare si uniforma, reusind sa ajunga eficient si repede la audienta, in special din cauza accesibilitatii si caracterului lor interactiv.

Tinand cont de influenta pe care posturile de televiziune private o au, scopul imbunatatirii compartamentelor sociale pe care l-am stabilit poate fi atins prin transmiterea unor mesaje clare si corecte, odata cu introducerea unor obiective de ordin educativ in grila acestora de programe. Cum s-a descris in cadrul primului discurs afirmator, o astfel de responsabilizare educationala asumata de televiziunile private va crea un efect de “media literacy” la nivelul audientei, pentru ca aceasta va putea sa-si dezvolte spiritul critic si capacitatea de selectare a informatiilor daca va primi mesaje coerente, limpezi si corect orientate.

Tinand cont de toate argumentele reafirmate aici, de faptul ca echipa negatoare nu a reusit sa combata strategia propusa si de noile perspective prezentate, consideram demonstrata necesitatea introducerii unor norme de tip educational in obligatiile legale ale televiziunilor private, acestea putand fi operationalizate sub forma programelor culturale ca documentare sau adapatari artistice sau a campaniilor de informare, aceasta nefiind insa o lista exhaustiva.

[1] McDonald, G.Daniel. “Twentieth Century Media Effects Research”. in (ed) Downing, John.The SAGE handbook of media studies.SAGE, London:2004, pp 183-200, p.186.


N2 ()



Decizia:

George Matu

Meciul 28

Intrucat negatorii nu au reusit sa posteze si al doilea discurs, meciul este castigat prin abandon de catre afirmatori.

A1 – 25 (Continut, strategie, stil -13, 8, 4 )

Primul discurs afirmator este unul foarte bine structurat si foarte solid documentat, ce ar fi putut pune bazele unei dezbateri reusite.

Cateva lucruri de imbunatatit:

1)      Motiunea se referea la posturile private de televiziune si nu la mass-media privata. Chiar daca televiziunea are cea mai mare importanta in cadrul mass-media (este preferata de 80% dintre cetatenii Romaniei) ar fi de dorit sa fiti mai specifici in folosirea termenilor motiunii.

2)      Din contextul prezentat de voi s-ar intelege ca restrangeti dezbaterea doar asupra Romaniei. In schimb, in argumentul 2 sustineti o raspandire geografica superioara a televiziunilor private fata de cele publice, idee care nu se aplica in cazul Romaniei (vezi aria de acoperire a TVR).  Asa ca pe viitor este recomandat sa va definiti mai clar contextul (discutam despre Romania, Europa, intreaga lume etc.) si sa observati daca argumentele voastre se pot sustine cu dovezi din acel context.

3)      In argumentul 3 va propuneti sa demonstrati ca masura pusa in discutie va duce la „responsabilizarea educationala a mass-mediei private”. In schimb, in rationament explicati doar efectele acestei resposabilizari asupra telespectatorilor(„media literacy”),  fara a demonstra cum posturile private de televizune devin responsabile. Atentie la modul in care va etichetati argumentele si la ceea ce demonstrati in  interiorul lor. Idear ar fi sa existe o corespodenta intre aceste doua aspecte.

A2 -25 (Continut, strategie, stil -12, 9, 4 )

Al doilea discurs afirmator face tot ce era de facut intr-o dezbatere in care pozitia negatorilor a fost una destul de confuza. Asadar, pretentia afirmatorilor conform careia negatorii sunt de acord cu imbunatatirea status qou-ului este una perfect legitima, si era singurul aspect necesar de mentionat la capitolul contraargumentare.

De apreciat in acest discurs legatura facuta cu primul discurs afirmator, legatura care a fost facuta fara a da impresia ca sunt reptate pur si simplu argumentele intiale.

Pe viitor, de avut grija la frazele foarte lungi, care pot avea de suferit la capitolul claritate.

A1 -> 25 puncte
N1 -> 0 puncte
A2 -> 25 puncte
N2 -> 0 puncte
Castiga echipa:

O.N.E (afirmatori)


Vrem parerea ta! Pentru asta, trebuie sa te loghezi.

Un proiect
Ardor
Finanțatori
Open Society Foundation
MemoPlus
Parteneri
Policy Center
British Council
Europuls
Ce-Re
Prime Romania
Centrul pentru jurnalism independent
Aisec
Cogitus
Foreign Policy
Elsa
Voluntari pentru idei si proiecte
Trust
Leap
Asociatia young initiative
Asjc
Osut
Susținători Parteneri instituționali
Parteneri media
HotNews
Romania Pozitiva
Think Outside The Box
Carevasazica
Studentie.ro
startub.unibuc.ro
Iasi fun
Ziarul de Iasi
KissFm
Acest proiect este finantat cu sustinere din partea Comisiei Europene. Aceast publicatie [comunicare] reflecta doar vederile autorului, iar Comisia nu poate fi facuta responsabila pentru utilizarea informatiei pe care o contine.