Login  Register
Email:

Pass:

forgot password?

Email:

login?

'Teo si Marius' (afirmatori) vs 'Mihaela si Loredana' (negatori)

A1 (Teodora Oprea)

 

 

E timpul sa decriminalizăm pirateria pe internet?

Consideram ca acest mod de transmitere a informatiei prin Internet este caracteristic unei societati puternic tehnologizate. Este firesc ca o data cu diversificarea si liberalizarea mijloacelor de comunicatie sa nu mai poata fi aplicate aceleasi reguli pentru protectia drepturilor de autor precum cele folosite cand mijloacele de transmitere erau limitate si puteau fi usor controlate. Din acest punct de vedere, fenomenul “pirateriei” ar trebui mai degraba integrat si reglementat astfel incat sa functioneze pozitiv, decat combatut inutil si ineficient.

In cadrul acestei dezbateri, pirateria pe internet inseamna distribuirea de materiale protejate prin legea drepturilor de autor prin intermediul Internetului. Consideram ca ar trebui mentinuta incriminarea doar pentru acele acte de piraterie facute in scopul obtinerii de profit prin comercializare, pe cand utilizarea gratuita a materialelor protejate ar trebui permisa ca un fenomen natural si avantajos in societatea actuala.

  1. 1.      Nu exista metode eficiente de combatere a pirateriei

Un utilizator al internetului are la dispozitie peste 7 miliarde de pagini web[1]. A combate pirateria eficient inseamna sa detectezi aparitia materialului piratat si sa blochezi posibilitatea de distributie a materialelor piratate. Nu au fost gasite mijloace suficiente de depistare a paginilor cu continut piratat si a autorilor acestora, iar metodele de blocare nu sunt definitive, aceeasi informatie reaparand pe Internet la scurta perioada dupa ce a fost cenzurata. De asemenea pentru aplicarea unei sanctiuni trebuie verificata competenta unui stat de a o aplica, proces dificil intrucat o pagina de internet poate fi realizata si apoi transmisa de oriunde din lume. Metodele represive folosite pana acum, inclusiv cele de sanctionare penala si de confiscare a calculatoarelor, amenzi foarte mari sau incercarile de blocare completa a unor site-uri de sharing nu au reusit sa stavileasca fenomenul pirateriei.

  1. 2.      In conditiile actuale, este mai avantajos pentru autori sa faciliteze transmiterea informatiei

In societatea actuala, pietele de desfacere a produselor intelectuale depasesc granitele locale sau regionale, astfel incat un autor are interesul sa vanda cat mai mult, dar si sa isi asigure un public de consumatori fideli. Singurul mod in care pot fi obtinute ambele rezultate este cel al libertatii circulatiei produselor intelectuale.

In prezent, se considera ca persoana care lanseaza un album doreste ca CD-ul sau sa nu ajunga in mod gratuit la utilizatori pentru ca astfel sunt pierduti bani. Se neglijeaza faptul ca un consumator neavizat nu ar cumpara CD-ul pentru ca nu are nici un fel de stimul in acest sens. Gratuitatea ascultarii melodiilor i-ar asigura insa in mod gratuit si rapid autorului o baza larga de fani care vor cumpara fidel produsele legate de acel album din dorinta de a avea originalul. Nu mai cumpara CD-ul doar cei care isi permit sa riste bani pe o muzica slaba, ci toti cei care, descoperind muzica, au devenit fani.

De asemenea, este mai avantajos sa oferi o parte din produs in mod gratuit, pentru a atrage un numar mai mare de consumatori, carora le poti oferi alte produse sau servicii complementare si de o calitate sporita. Cel mai evident este cazul jocurilor online de tip Massive Multiplayer Online(MMO). Cu un cod sursa deschis publicului, cu servere private in care oricine poate sa joace fara sa plateasca nimic, totusi sunt multi doritori sa joace jocul platit, pe serverul original, deoarece serviciul oferit de compania care a creat jocul este mult mai bun decat cel piratat.  

  1. 3.      Avantaje pentru producatori si consumatori
    1. Calitatea produsului

Oferind posibilitatea de a testa produsele prin Internet, i se ofera ocazia utilizatorilor sa-si selecteze produsele consumate in cunostiinta de cauza. Cu cat isi permite sa testeze mai mult, cu atat are sanse mai mari sa gaseasca lucrurile de calitate si sa raspandeasca vestea. Avand mai multi testeri pentru un produs exista mai mult feed-back care duce intr-un final la cresterea calitatii produselor.

De asemenea, programe precum Android sau Linux[2] care au fost de la momentul creatiei lor open-source s-au dezvoltat mult mai rapid cu ajutorul utilizatorilor din intreaga lume care si-au adus contributia la produs. Jocuri precum Mass Effect[3] care s-au dezvoltat cu feedback continuu de la jucatori-testeri a avut un succes imens.

Posibilitatea de a implini cerintele publicului tinta este un avantaj enorm care duce la dezvoltarea unor produse de calitate ridicata si foarte apreciate de utilizatori.

  1. Satisfactia utilizatorului

Utilizatorii care sunt expusi la mai multe produse gratuite au posibilitatea sa aleaga in functie de calitate si de gusturi, pentru ca o data facuta alegerea, sa fie dispusi sa plateasca pentru un produs, dar DOAR pentru ca stiu ca are calitatile pe care le cauta. Serviciile suplimentare, atentia la calitatea acestora, atentia la calitatea produsului vandut fata de cel luat de pe Internet sunt motive pentru care oamenii inca mai cumpara astfel de produse si pentru care decriminalizare piraterii pe Internet ar trebui sa se produca.




N1 (Mihaiela Bosioc Stoica)

In primul rand, afirmatorul spune sa incriminam doar ,,actele de piraterie facute in scopul obtinerii de profit prin comercializare,, dar, sa putem utiliza ,,gratuit,, materiale protejate. Oare se pot utiliza ,,gratuit,, aceste materiale? Oare nu castiga numeni de pe urma lor? Chiar si siteurile care promoveaza si valorifica continutul legal(sau ilegal), au si ele la randul lor avantaje comerciale, deci nimic nu este ,,gratuit,,, totul se comercializeaza pentru cineva anume.

1.Exista metode eficiente de combatere a pirateriei.

In Franta a intrat deja in vigoare legea ,,Hadopi,, care prevede amenzi si taierea conexiunii la Internet pe o anumita perioada de timp si aceasta metoda este foarte bine definita: cel care descarca materialele protejate de copyright vor primi in prima faza un mail de atentionare, apoi o scrisoare, dupa care daca respectiva persoana nu se opreste din a descarca ilegal materiale, i se va intrerupe conexiunea de la Internet.

Aceasta lege este una foarte dura, chiar cea mai dura din Europa si care poate fi aplicata deci in lumea intreaga.

2.In conditiile actuale, este mai avantajos pentru autori sa faciliteze transmiterea informatiei.

Transmiterea informatiei, de exemplu in cazul muzicii online se poate face si perfect legal. Putem sa vorbim de streaming: adica radioul clasic care in ziua de astazi il gasim pe internet cu playlist-uri bine conturate si de asemenea mai avem siteuri cu auditie fara download care au o cautare personalizata.

Pe piata din Romania exista si servicii online prin care se vinde, sau se asculta muzica legala: musicmall.ro, Moose.ro, etc. Deci avem posibilitatea ca inainte de a cumpara un CD, sa te poti informa pe internet, pe siteuri legale asupra lui si nu prin piraterie.

Orice persoana care munceste si produce ceva, cu siguranta ca doreste sa-si vanda produsul cat mai bine, dar corect, fara sa aibe pierderi, astfel ca va cauta si va avea la dispozitie suficiente surse de publicitate legale pentru produsul sau.

3.Avantajele pentru producatori si consumatori.

Dupa cum am spus deja, se pot testa perfect gratuit si legal produsele pe Internet, (mai ales daca esti o persoana cinstita), astfel ca producatorul are posibilatatea la o multitudine de posibilitati de reclama legala, iar consumatorul le poate testa, se poate informa asupra produsului pe care doreste sa il cumpere.

Un produs care se poate ,,lua gratis,, si ilegal, nu il va determina pe cel care il are deja, sa NU il mai cumpere, fiind deja in posesia lui?

Daca ai deja un lucru, il mai cumperi?


A2 (Marius Panait)

Astazi echipa negatoare ne propune o restrangere pe muzica, lucru care il refuzam  in totalitate deoarece chiar daca metoda lor, prin absurd, ar rezolva problema pirateriei in domeniul meida ar mai ramane alte domenii in care pirateria ar continua sa persiste, deci problema de astazi ar ramane nerezolvata. Pe de alta parte trebuie sa consideram ca valorile societatii au fost stabilite de o majoritate, iar in momentul in care acea majoritate spune nu anumitor valori intr-o democratie acea valoare nu este buna. 

1.       La nivelul beneficiilor.
a)      Beneficiile producatorilor.
Deoarece Negatorii se axeaza in principal sau mai bine zis doar pe beneficiile furnizorilor / detinatorilor de copyright voi incepe si eu cu acest punct. In primul rand ca in orice afacaere care implica vanzarea unui produs catre public si nu catre o institutie / alta firma e nevoie de un sistem de feedback client-producator. Prin acest sistem producatorul afla informatii direct de la cilentii si consumatorii produselor sale sporin sansa ca un produs sa “prinda” la public. In ultima perioada jocu-urile nou aparute au fost imposibil de piratat sau de hostat platform pentru multiplayer din cauza faptului ca serverele nu mai sunt de tip open source ca la MMORPG si fiind mult mai greu de codat pentru o echipa de programatori ce lucreaza in domeniu, eliminind problema adusa de “hacker”. Prin acest sistem de inacesibiltate a multiplayer-ului ni se ofera o perspeciva sufficient de larga asupa jocului astfel incat noi sa decidem daca multiplayer-ul ne va atrage sau daca nu, oferindune posibilitatea de a sti ce cumparam. Acest fenomen e ca si mersul la piata sa cumperi lebenite/ pepene: vanzatorii de la taraba vor avea mereu cel putin un pepene taiat in doua ca sa ne ofere o idee despre ce e vorba: cati samburi are, daca este copt sau nu ca sa stim in mare ce cumparam, evident nu vor fi si restul exact la fel, la fel cum nici joc-urile online nu sunt indentice cu single player.
Pentru cantereti acelasi sistem poate sa le spuna daca melodiile au sau nu success pentru a nu face o investitie in eliberarea a mii de CD-uri ce sa contina material care sa nu prinda la public. De asemenea acest preview va incuraja publiculu larg sa participe la concerte care aduc venituri majore pentru artisti. Sa luam ca exemplu concertul Iron Maiden din Cluj din 2010 [1],[2]. Cu un calcul simplu in momentul Acela cu 22000 de bilete vandute (capacitatea maxim nefiind atinse inca) formatia ar fi facut 2.200.000lei sau 504587 euro, mult mai mult decat ar obtine pentru 100 de albume care in general sunt pana in 30 de dolari din care trebuie scazut si costul pentru producerea caracaselor, copertilor si CD-urilor.
Astfel pana acuma vedem ca de fapt ca aceasta “piraterie” are defapt un rol pozitiv in marketing , care ca orice reclama chiar daca destainuie o parte din produs creaza curiozitate si dorinta de mai mult.
b)      Beneficiile cumparatorilor
       Aceasta sectiune nu a fost contraargumentata de catre Negatorul 1, si noi consideram ca acest elemtn este la fel de important ca si furnizorul fiind chiar cei care dau verdictul daca un joc / album este bun sau nu. Astfel impactul unui produs nereusit va fi unul emotional si nu si unul material care ar creea o incertitudine fata de acel producator (artist / designer de jocuri). Desigur imbunatatirea calitatii produselor are efecte positive si a supra cumparatorului satisfacandui nevoia maetriala care o are.
2.       Eficienta combaterii pirateriei.
In primul rand legea din Franta de care vorbea N1 nu putem spune ca este una chiar atat de eficienta cat ar trebuii astfel incat sa stopeze definitiv combaterea pirateriei, nu doar pentru ca nu au fost prezentate concret astfel de cazuri in cadrul discursului anterior si pe deasupra chiar daca Franta ar dispune de masurile necesare nu inseamna ca si restul lumii detine acele resurse. Referitor la lega din Franta: conform unei statistici in jur de 40% au renuntat la acest obicei, totusi aceasta statistica ne demonstreaza cum 45% (din acel 40%) au renuntat din cauza legii si cum 44% din cauza posibilitatii sa scoata fisiere virusate. Pe deasupra nu poti pur si simplu sa arestezi un individ, asa ca prin absurd sa zicem ca pridem 5 milioane de “pirati” va trebui ca acea companie sa poarta procese si cheltuilile acestora ceea ce evident va fi mult mai scump decat acel album pe care X-ulescu la scos de pe net. Totusi prodoactorii fiind oameni cu buni simt si cinstiti isi dau seama de asta si de aceea exista mii de servere de WoW [3] pe care Blizzard nu le inchide.
 
3.       In conditiile actuale, este mai avantajos pentru autori sa faciliteze transmiterea informatiei.
Exemplele aduse in acest punct nu au un impact asupra strategiei afirmatoare deoarece cata vreme aceste site-uri si-au obtinut si difuzeaza materialele cu acordul detinatorilor de copyright nu se incadreaza in definitia propusa de A1 deci indiferent din ce perspectiva privim acele site-uri nu aduc nicio schimbare dezbaterii deoarece chiar daca ar prezenta materiale “leagle” tot au un important rol in comercializarea / publicitate pentru artisti ceea ce inseaman ca si actualele site-uri pirat daca ar fi legal ar avea acelasi efect. De asemenea nici site-urile care isi obtin profiturile din reclama nu sunt tinta noastra deoarece banii nu vin direct din comercializare deci ei defapt prin termenii si conditiile lor nu violeaza niciun copyright ci cei care fac upload-ul.
 
In concluzie alternative adusa de catre opozitie nu este un viabila dupa cum am demostrat mai sus si daca pierderile lor ar fi chiar atat de mari am demosntart ca exista modalitati la fel de eficiente pentru a avea profit din aceste domenii.
Speram ca negatorii isi vor asuma burdenul de a vorbi despre piraterie in general nu doar despre muzica in urmatorul discurs. 
 
 
 
[1] http://www.mediafax.ro/life-inedit/biletele-pentru-concertul-iron-maiden-de-la-cluj-napoca-disponibile-la-100-de-lei-6163651 ---------Iron Maiden detalii bilet
[2] http://www.clujtoday.ro/2010/08/12/peste-22000-de-bilete-vvndute-la-concertul-iron.html bilete vandute + capacitatea maxima.
[3] http://www.wowstatus.net/serverlist.php?page=7 ------lista catorva servere de World of Warcraft pirat mai cunoscute
[4] http://www.gfktechtalk.com/wp-content/uploads/2011/07/Music-blog-post-2.jpg ---statistica despre “de ce nu mai downloadez muzica” pt Franta


N2 (Mihaiela Bosioc Stoica)

            Datorita numarului restrans de cuvinte posibile la utilizare, am preferat sa mergem cu acele exemple concrete. In legatura cu valorile societatii, ce anume a stabilit majoritatea? La ce a spus ,,nu,, majoritatea? ...nu s-a precizat...

            1.a.  Acest sistem de feedback client – producator, dupa cum am mai spus, se poate obtine foarte bine LEGAL. Exista in ziua de astazi posibilitatea cumparatorului de a-si exprima deschis parerea asupra produsului pe sit-uri legalizate prin pareri afirmative sau sugestii, comentarii, ,,lik-uri,,, si daca in paralel cu acestea mai creste si vanzarea produsului inseamna ca produsul a avut un feedbak pozitiv; asa cum si cumparatorul poate testa produsele in regim ,,DEMO,, sau prin spoturile filmelor de 1-10min prin care iti poti face o imagine asupra lor. Toate aceste aspecte se regasesc tot pe situ-uri legale. Un exemplu: http://www.thehungergamesmovie.com/

            In legatura cu jocurile, chiar afirmatorul spune ca nu mai pot fi piratate, dar ai suficiente informatii pentru a sti daca vrei sa il cumperi sau nu, (deci se poate), informatii care pot fi obtinute si pe sit-urile legale ale companiei producatoare, iar faptul ca nu se mai pot pirata este cel mai bun lucru posibil! Problema jocurilor chiar doream sa o ating in acest discurs, mi-ati usurat ,,intrarea,, , deoarece este una de mare interes.

            Datorita posibilitatii de a putea fi descarcate jocurile de catre oricine, oricand, poate avea acces orice copil la cele mai violente jocuri fara ca macar parintii, care sunt la lucru, sa stie ca, acasa, copilul lor isi ,,dezvolta violenta,, prin jocuri descarcate ilegal! Daca aceste jocuri nu se mai pot ,,da jos,, in acest fel, vom avea o societate cu mai putin vandalism si violenta verbala si fizica in randul copiilor si chiar a adolescentilor, parintii putand hotara pentru copii lor ce fel de jocuri, filme pot juca/urmarii.

            Exemplul cu concertul nu are de fapt nici o legatura cu pirateria, iar dupa cum am mai spus, si vad ca trebuie sa ma tot repet, se poate vedea daca melodiile au succes sau nu pe sit-urile legale, stricte despre acel cantaret, sau in orice alt domeniu(spoturi, DEMO,- lik, pareri,etc).

            Deci pirateria nu poate avea un rol pozitiv, noi nu ne referim aici doar la marketing, ci si la impactul psihologic in alte sfere(mai violente sau nonculturare) asupra persoanelor (vizionarea libera de filme erotice, jocurile si filmele violente). Consideram ca acest lucru trebuie stopat.

            b. Am mai argumenmtat si beneficiile cumparatorilor: N1, punctul 2, paragraful 2; si de asemenea N2, punctul 1a, primul paragraf.

            2. In primul rand daca o tara detine deja o astfel de masura, ea poate fi imprumutata si de alte tari(cum doreste si Marea Britanie deja), iar daca spuneti ca nu e sigura metoda,(desi este!) suntem convinsi ca o data cu dezvoltarea furtunoasa a societatii in domeniul IT se vor gasi solutii si mai ample pentru combaterea pirateriei, iar despre ,,arestare,, (A2, 2. paragraf 1) nici macar nu am adus vorba....?!! Deci comantariul cu procesele e inutil.

            3. In conditiile actuale, este mai avantajos pentru autori sa transmita informatia LEGAL.

            Deci, sub orice forma privim pirateria, si in orice domeniu, ea nu poate sa fie un lucru pozitiv, deoarece din punctul de vedere al producatorului, daca ascultatorii aleg sa pirateze produsul in loc sa il cumpere, atunci acel producator nu-si mai recupereaza investitia si acest lucru poate avea efectul de recul in activitatea lui, si financiar dar mai ales psihologic.

            De asemenea, cu ajutorul pirateriei s-au ,,nascut,, atatea si atatea ,,talente,, care inainte nu existau. Sunt promovati, si psihologic se lucreaza asupra comsumatorului prin reclame nelegale si false, in asa masura ca muzicieni care nu stiu sa cante ajung sa fie apreciati, graficieni care nu stiu sa deseneze la fel, medicamente nepatentate se promoveaza pe sit-uri fantoma si se CUMPARA, ajungandu-se la sevraj si chiar deces! Si exemplele pot fi multe...

            Prin urmare, cred ca am atins si multe alte domenii in afara de muzica si am dovedit ca PIRATERIA nu poate fi un lucru bun! Orice program piratat nu ofera garantie, dar la unul cumparat, prin contract, ai garantie!

            Ca incheiere: Pe un sit piratat se gaseste o ,,varianta,, mai ieftina a unui medicament nepatentat. Stiind ca acesta va pune in pericol viata dumneavoastra, sau a copiilor, adolescentilor ( exemplu : pastilele de slabit) care il pot lua gratuit uneori, cu plata la cateva zile sau retur daca nu este multumit!!!, nelegal, fara sa stiti....ce ziceti de el??? Tot de acord sunteti cu pirateria?! Extrapoland de la medicamente..de ce am fi de acord cu filme, jocuri, etc piratate...

            Multumim pentru aceasta dezbatere si felicitari afirmatorilor pentru efortul depus.

          



Decizia:

Liviu Gajora

Felicitări ambelor echipe pentru un nivel susținut de argumentare și coerență în menținerea firului logic al ideilor.

Din punctul meu de vedere în această dezbatere câștigă echipa afirmatoare, deoarece:

  • Echipa afirmatoare arată că există avantaje la nivelul producătorului și că profitul poate fi obținut în continuare pe alte căi decât cele tradiționale (ex.: concerte), iar produsul original (fie el un joc sau un album muzical) poate fi atrăgător chiar și pentru cineva care îl are deja într-o variantă piratată. Negatorii, pe de altă parte, nu dispută direct conceptul „fanului loial” și răspund cu o întrebare care se dorește retorică („Daca ai deja un lucru, il mai cumperi?”), fără a ține cont că un posibil răspuns a fost dat deja în primul discurs afirmator.
  • Echipa negatoare arată că sunt posibile măsuri drastice împotriva pirateriei (ex.: la nivel de programare, la nivelul legislației), însă nu discută efectele acestor măsuri și măsura în care ele funcționează. Afirmatorii, pe de altă parte, aduc în discuție date care sugerează ca scăderea ratei pirateriei nu este direct corelată cu înăsprirea legilor (ex.: cazul Franței).
  • Argumentele negatoare proprii nu beneficiază de dovezi suficiente (ex.: impactul psihologic asupra publicului) sau raționamente coerent explicate (ex.: în analogia medicament – film piratat, diferențele sunt mai însemnate decât asemănările între cei doi termeni ai comparației).

Punctaje și observații individuale:

A1 – 26 (13, 8, 5)

  • Nu faceți afirmații nesusținute prin dovezi (ex.:„ Metodele represive folosite pana acum... nu au reusit sa stavileasca fenomenul pirateriei.”
  • Utilizați în general diateza activă mai curând decât cea pasivă (ex.: „ motive pentru care oamenii inca mai cumpara astfel de produse si pentru care decriminalizare piraterii pe Internet ar trebui sa se produca”)

N1 – 24 (12, 8, 4)

  • Atenție la utilizara indicatorilor logici (ex.: „deci”); nu îi folosiți acolo unde nu există o legătură cauzală reală (ex.: „ Aceasta lege este una foarte dura, chiar cea mai dura din Europa si care poate fi aplicata deci in lumea intreaga”).
  • Atenție la erorile de scriere și exprimare (ex.: „numeni”, „aibe”).

A2 – 23 (13, 8, 2)

  • Nu distorsionați intenția argumentelor echipei oponente (ex.: „Astazi echipa negatoare ne propune o restrangere pe muzica”) acolo unde nu se poate presupune reaua-intenție ca cea mai probabila.
  • Evitați formulările ambigue și lipsite de exemplificări/dovezi (ex.: „Pe de alta parte trebuie sa consideram ca valorile societatii au fost stabilite de o majoritate, iar in momentul in care acea majoritate spune nu anumitor valori intr-o democratie acea valoare nu este buna”).
  • Evitați jargonul, alegeți cu grijă traducerile, evitați barbarismele (ex.: „hostat platform”, „burdenul”).
  • Atenție la erorile de scriere, exprimare și/sau stil (ex.: „oferindune”, „capacitatea maxim nefiind atinse inca”, „maetriala”, „prodoactorii”).

N2 – 23 (12, 8, 3)

  • Atenție la stil și topica frazei (ex.: „ Problema jocurilor chiar doream sa o ating in acest discurs, mi-ati usurat ,,intrarea,, , deoarece este una de mare interes”).
  • Nu faceți afirmații nesusținute prin dovezi (ex.: „ copilul lor isi ,,dezvolta violenta,, prin jocuri descarcate ilegal!”)
  • Explicați în mod concret raționamentul din spatele unei contraargumentări (ex.: „ Exemplul cu concertul nu are de fapt nici o legatura cu pirateria” – de ce?)
  • Evitați intervențiile pur personale (ex.: „ vad ca trebuie sa ma tot repet”).
  • Atenție la afirmațiile senzaționale lipsite de exemple concrete (ex.: „ psihologic se lucreaza asupra comsumatorului prin reclame nelegale si false”).
A1 -> 26 puncte
N1 -> 24 puncte
A2 -> 23 puncte
N2 -> 23 puncte
Castiga echipa:

Teo si Marius (afirmatori)


Vrem parerea ta! Pentru asta, trebuie sa te loghezi.

Un proiect
Ardor
Finanțatori
Open Society Foundation
MemoPlus
Parteneri
Policy Center
British Council
Europuls
Ce-Re
Prime Romania
Centrul pentru jurnalism independent
Aisec
Cogitus
Foreign Policy
Elsa
Voluntari pentru idei si proiecte
Trust
Leap
Asociatia young initiative
Asjc
Osut
Susținători Parteneri instituționali
Parteneri media
HotNews
Romania Pozitiva
Think Outside The Box
Carevasazica
Studentie.ro
startub.unibuc.ro
Iasi fun
Ziarul de Iasi
KissFm
Acest proiect este finantat cu sustinere din partea Comisiei Europene. Aceast publicatie [comunicare] reflecta doar vederile autorului, iar Comisia nu poate fi facuta responsabila pentru utilizarea informatiei pe care o contine.