Login  Register
Email:

Pass:

forgot password?

Email:

login?

DEBATE COACH / “antrenor de debate”

Textul in format pdf 

 


Coach-ul ocupă un rol central în cadrul activităților de debate. Prin faptul că familiarizează studenții cu practica dezbaterilor, că încearcă să le insufle abilitățile necesare pentru discursul public și analiza critică a unor chestiuni complicate, ei sunt cei care oferă studenților baza necesară pentru o activitate de succes în dezbateri și public speaking. Aceștia au o influență enormă în viața studenților și sunt promotorii activi ai libertății de expresie și discuției critice.

Exercițiul dezbaterii oferă beneficii enorme studenților, o dată pentru că cizelează simțul critic și examinarea analitică a chestiunilor complexe, dar și pentru că dezvoltă încrederea în sine. Din aceste motive, asociatiile de dezbateri încurajează puternic introducerea dezbaterilor ca unealtă de educație non tradițională.

 I.                   Toți educatorii trebuie să împărtășească anumite asumpții pedagogice:

 1.      Educatorii trebuie să realizeze că discursul public și dezbaterile academice sunt activități care pun studentul în centrul atenției.

Participarea la activități de debate și public speaking încurajează studenții să fie “consumatori” analitici, critici și documentați ai discursurilor. Aceste calități sunt dezvoltate în rândul debaterilor mai cu seamă când li se oferă ocazia să-și exprime și cizeleze ideile și să-și găsească propriile voci.

 2.      Educatorii trebuie să aibă o cultură generală bogată și să fie dispuși să împărtășească cunoștințe și informații cu alții.

Trainerii, profesorii și coach-ii trebuie să fie deschiși dpdv intelectual și dispuși să își sprijine debaterii în procesul de documentare. Mai mult, educatorii trebuie să ofere informații adecvate (atât generale cât și specifice) pentru a-și sprijini studenții în a înțelege chestiunile în discuție. Însă, studenții înșiși (și nu coach-ii sau profesorii) sunt cei care trebuie să-și construiască un caz de debate, să analizeze resursele, să dezvolte strategii. În procesul de învățare, rolul trainerului, profesorului și al coach-ului trebuie să fie acela de facilitator.

 3.      Educatorii trebuie să fie organizați.

Trainerii, profesorii și coach-ii trebuie să planifice cu grijă timpul – cel de predare, de exerciții șamd. Fiecare sesiune trebuie să aibă obiective definite clar și în urma fiecărei sesiuni trainerul, profesorul sau coach-ul ar trebui să evalueze măsura în care au fost atinse obiectivele propuse, folosindu-se de criterii de evaluare prestabilite.

 4.      Educatorii trebuie să creeze un mediu plăcut și propice învățării.

Un mediu plăcut și propice învățării este un mediu în care toți studenții primesc atenția cuvenită și în care sunt provocați să-și atingă potențialul. Acest obiectiv este atins atunci când educatorii depun eforturi pentru ca studenții debateri să se implice activ în procesul învățării. ARDOR consideră că expunerea la mediul competitiv al dezbaterilor și la evenimente de public speaking oferă studenților oportunități de examinare a chestiunilor de interes public dar și de testare a abilităților dobândite la club. Coach-ii contribuie în mod semnificativ la acest proces : ei sunt cei care îi introduc pe studenți în mediul dezbaterilor și discursului public, și îi ghidează în timpul exercițiilor, research-ului și discuțiilor. Un coach bun este acela care reușește să insufle studenților încrederea în sine și abilitățile necesare pentru a deveni persoane cu curiozitate intelectuală, spirit de explorator al chestiunilor stringente și cu bunăvoința de a se implica în diferite provocări oferite de comunitate. Cel mai important, totuși, este că coach-ii sunt educatori și modele care exercită o influență inestimabilă asupra debaterilor.

 

 II.                Standardele și nivelele de implicare ale coach-ilor:

 

Coach-ii au și un rol foarte important de administrare. Fără contribuția lor, infrastructura care permite participarea studenților în activitățile de debate nu ar exista.

 A.     Coach-ii trebuie să aibă un angajament față de studenții (debaterii) lor

Ei trebuie să se comporte precum un îndrumător responsabil, a cărui principală grijă este bunăstarea debaterilor săi. Studenții trebuie să se simtă mereu confortabil în prezența coach-ului lor.

 B.     Coachii trebuie să aibă un comportament etic și profesionist, și ar trebui să încurajeze un comportament etic și în rândul debaterilor pe care îi îndrumă

Deși rolul unui coach nu este acela de educator moral, acesta trebuie să încerce pe cât posibil să insufle în echipa pe care o îndrumă valori precum respectul, fair play-ul, onestitatea intelectuală - calități care nu trebuie afectate de presiunea competitivității. Mai mult, coach-ii ar trebui să reprezinte niște modele pentru debaterii lor, având un comportament etic, responsabil, profesionist, nu doar în cadrul turneelor și competițiilor, dar și în activitatea de club sau în responsabilitățile administrative.

 C.     Un coach trebuie să fie un administrator eficient

Un coach trebuie să-și managerieze echipa cu eficiență și responsabilitate, ar trebui să faciliteze și să coordoneze întâlniri regulate, accentuând necesitatea activităților și exercițiilor constante. Mai mult, un coach trebuie să-și demonstreze bunăvoință de a-și ajuta echipa să-și îmbogățească resursele și uneori chiar și fondurile (prin susținerea lor în abordarea sponsorilor, de pildă).

În calitatea lor (și) de administratori ai unei echipe, de recruteri de noi membri, coach-ii ar trebui să adere mereu la principii precum corectitudinea, egalitatea, non discriminarea. În plus, pentru a cultiva o atmosferă de grup plăcută, este imperativ ca un coach să dezvolte o relație matură, profesională și productivă cu debaterii săi. Coach-ii pot încuraja nu doar dezbaterea unor chestiuni stringente ale comunității, ci și implicarea ale debaterilor săi în diferite cauze, efortul voluntar și exercitarea datoriilor civice.

 D.    Un coach ar trebui să promoveze participarea, implicarea și dezvoltarea personală a oricărui membru

Un coach ar trebui să se concentreze pe distribuirea rolurilor în echipă în funcție de experiența personală a debaterilor. Coach-ul trebuie să le ofere studenților oportunitatea să-și asume anumite roluri, angajându-se să le ofere asistență și sprijin. Totodată, un coach trebuie să facă eforturi să “fidelizeze” membrii.

E.     Un coach trebuie să se asigure că resursele eduaționale sunt disponibile tuturor, nu numai elitelor/vârfurilor.

ARDOR pleacă de la premisa că discursul public și dezbaterile sunt metode de educație non formală cruciale pentru stabilizarea și dezvoltarea unei democrații. Prin urmare toți tinerii, ca viitori participanți în viața politică/publică, trebuie să aibă acces la resursele de care dispune clubul. Pornind de la acest spirit democratic, cluburile de debate trebuie să facă tot posibilul ca activitățile, resursele educaționale, informațiile să fie accesibile tuturor celor interesați, indiferent de background-ul acestora. Totodată, succesul în acitivitatea competițională nu trebuie să fie o condiție pentru participarea membrilor la activitatea de club.

Un proiect
Ardor
Finanțatori
Open Society Foundation
MemoPlus
Parteneri
Policy Center
British Council
Europuls
Ce-Re
Prime Romania
Centrul pentru jurnalism independent
Aisec
Cogitus
Foreign Policy
Elsa
Voluntari pentru idei si proiecte
Trust
Leap
Asociatia young initiative
Asjc
Osut
Susținători Parteneri instituționali
Parteneri media
HotNews
Romania Pozitiva
Think Outside The Box
Carevasazica
Studentie.ro
startub.unibuc.ro
Iasi fun
Ziarul de Iasi
KissFm
Acest proiect este finantat cu sustinere din partea Comisiei Europene. Aceast publicatie [comunicare] reflecta doar vederile autorului, iar Comisia nu poate fi facuta responsabila pentru utilizarea informatiei pe care o contine.