Login  Register
Email:

Pass:

forgot password?

Email:

login?

CLUBUL DE DEBATE

 

Oferta de cluburi de debate a ARDOR (Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică este disponibilă aici.

Te invităm să contactezi asociatia nationala sau asociatiile regionale pentru a stabili modalitatea de participare intr-un club (de elevi sau studenti)

 

nota : Textul de mai jos este preluat din standardele IDEA (International Debate Educational Association, www.idebate.org), la care ARDOR este membra.

 

 I.                   Identitatea de grup

Cluburile de debate pot exista în cadrul liceelor, facultăților, organizațiilor de tineret șamd. Când este găzduit de o instituție de învățământ, clubul de debate devine, cel mai probabil, o activitate extra-curiculară. În cazul unui centru de tineret, dezbaterile pot funcționa în cadrul programelor educaționale oferite de instituția respectivă.

Cluburile de debate funcționează cel mai bine atunci când există un puternic sentiment de identitate a grupului, când membrii simt că sunt parte dintr-o comunitate. Când se creează această atmosferă, toți membrii grupului simt bucuria victoriilor, iar dezamăgirea eșecurilor, odată împărtășită, este mult diminuată. Această identitate a grupului nu este un obiectiv “mistic”, posibil a fi împlinit doar printr-o alăturare potrivită, norocoasă a câtorva oameni care sunt “pe aceeași lungime de undă”. Mai degrabă este ceva ce se poate crea prin acțiuni concrete. Acești pași presupun administrarea spațiului, a timpului și organizarea structurii clubului. 

Spațiul

Este important pentru un club de debate să aibă o “casă”, o încăpere dedicată activităților de club. În acest spațiu ar trebui să existe dicționare, publicații din diferite domenii, cărți și articole, în funcție de fondurile de care dispune clubul. Totodată, acest spațiul trebuie să găzduiască istoricul clubului- rezultate din turnee, suveniruri, anecdote, copii ale cazurilor de debate de la competiții, trofee și fotografii. În mod ideal, resursele ar trebui să fie direct accesibile debaterilor, fără intermedierea vreunui coach/profesor.

 

Aceast spațiu trebuie să permită interacțiunea studenților/elevilor. Un sentiment de camaraderie poate fi insuflat prin experiența muncii în echipă, dar și prin activități de socializare. Prieteniile nu pot fi fabricate printr-un decret, însă pot fi încurajate prin punerea la dispoziția membrilor a unui spațiu prietenos. Când se îndreaptă spre clubul de debate, studenții trebuie să simtă că îi așteaptă un spațiu al discuțiilor și al activităților placute și utile, unde pot împărtăși cu alți debateri plăcerea de a dezbate. 

Întâlnirile de club și sesiunile de lucru

Este esențial ca membrii clubului să se întâlnească în mod regulat. O variantă ar fi să se impună o întâlnire săptămânală. Chiar dacă unii dintre membri nu sunt implicați în vreo competiție din viitorul apropiat (sau chiar dacă nu există nici o competiție în viitorul apropiat), ei se pot întâlni cu membrii echipei pentru a discuta chestiunile care sunt de interes pentru echipa lor sau pentru a se pune la curent cu activitatea clubului. În mod evident, majoritatea întâlnirilor de club trebuie dedicate exersării dezbaterilor. Dezbaterile amicale de la club pot avea loc pe o moțiune care se va dezbate într-o competiție viitoare sau pe o tema controversată în societate la acel moment, sau care le suscită debaterilor interesul. Timpul dedicat exersării și rundelor de debate de la club este cel în care debaterii “cresc” cel mai mult. Există o mulțime de lucruri care se învață (numai) la competiții, însă practica periodică este cea care asigură o creștere “organică”, o îmbogățire a cunoștințelor și o șlefuire a abilităților de discurs public. 

Organizarea și leadershipul clubului

La început, un club depinde mult de leadership-ul și de experiența celor care sunt coach sau profesori. O dată însă ce activitatea clubului se stabilizează, o bună parte din activitatea de leadership poate fi preluată de studenții înșiși. Orice club este compus din debateri mai noi și alții “cu vechime”. Cei mai experimentați pot fi îndrumătorii noilor veniți, experiența lor competițională și nu numai le permite să fie un fel de “profesori empatici” pentru cei nou veniți, mai ales că nu cu mulți ani în urmă ei erau în aceeași poziție, și deci știu care sunt temerile, preocupările și atitudinea unui proaspăt debater. În termeni practici, statutul acesta de “îndrumător” presupune arbitrarea meciurilor de la club, însoțirea noilor debateri la competiții și feedback-ul constructiv referitor la performanța acestora etc. În timpul de pregătire (prep time) dinaintea meciurilor amicale, debaterii mai experimentați îi pot sprijini pe cei noi în construirea cazului de debate. Beneficiile sunt de ambele părți: cei novici au multe de învățat de la cei experimentați și sunt ambiționați de rezultatele lor, iar cei cu vechime sunt mândri de rezultatele echipei pe care o îndrumă, împărtășind cu aceasta bucuria succesului.

În mare, echipa unui club are responsabilitățile enumerate mai sus. Este posibil ca în unele cluburi să existe roluri bine definite pentru membri. În alte cuvinte, studenții membri pot fi aleși în funcții precum: președinte, secretar, responsabil cu bugetul, sau cu recrutarea șamd. Studenții care adoptă poziții administrative sunt foarte importanți în bunul mers al clubului și trebuie prețuiți ca atare. Organizarea turneelor, pregătirea înregistrărilor debaterilor, administrarea tab-ului unei competiții, decontarea biletelor de călătorie etc sunt toate chestiuni importante ce țin de “bucătăria internă” a unui club. 

Recrutare și retenție/fidelizare

Prima sarcină de îndeplinit în momentul recrutării de noi membri de club este informarea acestora – mulți dintre studenți și profesori nu cunosc practica dezbaterilor, sau au o părere eronată despre debate ca fiind o activitate ce presupune multă vorbărie/demagogie goală sau agresivitate. Cei mai mulți nu știu că este vorba de o metodă de educație non formală ce promovează documentarea, fair play-ul și curiozitatea intelectuală. Una dintre  cele mai bune metode de informare a publicului larg este de a organiza o dezbatere demonstrativă. 

Mulți studenți vor fi atrași datorită dimensiunii competitive a dezbaterilor academice, și aceștia trebuie să fie asigurați  că accesul la competiții nu este garantat doar “veteranilor”. Dar este important ca studenții să înțeleagă beneficiile intelectuale și nu numai ale implicării în activitatea de club. Este de datoria leaderilor clubului de a organiza evenimente și activități care să mențină viu interesul studenților pentru dezbateri. Mai mult, dacă studenții exersează rar sau participă în foarte puține competiții, ei își vor pierde în scurt timp interesul. Echipele care exersează insuficient vor câștiga arareori runde/competiții de debate.

În același timp, activitatea din cadrul clubului nu trebuie sa fie exclusiv orientată spre dezbateri. Există roluri potrivite pentru oricare membru, chiar dacă acesta din urmă nu este dintre cei mai buni debateri. Sunt tineri cărora le face plăcere să se ocupe de activitățile organizatorice și/sau administrative, sau care sunt foarte talentați în atragerea de noi membri.

Mai departe, importante pentru coeziunea grupului sunt și activitățile care nu sunt tangențiale cu debate-ul. Meciuri de ping-pong, șah, discuții prelungite în cafenele sunt doar câteva dintre activitățile de socializare care și-au dovedit eficiența. Mai presus de toate, studenții clubului trebuie să înțeleagă  că singurele condiții pentru a fi membru le reprezintă dedicarea și voința de a se implica activ. Succesul în competiții nu are cum să fie garantat pentru fiecare membru din club. Debaterii trebuie să știe că inclusiv când nu aduc trofee, ei au un loc în club și apartenența lor la grup este apreciată.

 

  1. II.                Clubul de debate în comunitatea studențească și nu numai

În mod evident, beneficiile dezbaterilor sunt împărtășite în primul rând de cei care le practică. Și totuși, sunt multe de spus despre felul în care publicul se schimbă, chiar dacă doar nuanțat și chiar dacă doar uneori. Concret, spectatorii unei runde bune de dezbateri înțeleg maniere diferite de a privi o chestiune de interes public. În aceste condiții, devine foarte important ca activitatea de la club să fie popularizată. Spectatorii, fie că sunt din cadrul facultății sau din afara acesteia, pot fi invitați să participe la diferite evenimente/ competiții de debate. Moțiunile trebuie anunțate din timp în cadrul comunității, pentru ca cei interesați de temă să își poată face timp pentru a participa la această competiție de idei. Și, bineînțeles, clubul de debate trebuie să-și facă publice rezultatele. O echipă de debate cu rezultate notabile merită aprecierea comunității academice. De cele mai multe ori, revistele studențești, site-ul sau forum-ul facultății stau la dispoziția clubului pentru astfel de anunțuri. Sau, de ce nu, clubul își poate edita propriul newsletter.

 

Clubul de debate ar trebui să fie guvernat de următoarele principii:

A: un club trebuie să permită membrilor săi să se întâlnească periodic

Activitățile de debate și public speaking sunt activități educaționale care necesită pregătire, lucru în echipă și efort consistent. Prin urmare, membrii clubului trebuie încurajați să se întâlnească periodic (săptămânal sau la două săptămâni), și nu să se limiteze la câteva întâlniri ad hoc, înaintea unor competiții. Scopul acestor întâlniri poate varia, de la pregătire în echipă (traininguri, documentare, brainstorming), la runde de dezbateri “amicale”, la socializare. Spațiu dedicat activităților de club  trebuie să permită elevilor/studenților să discute neîntrerupți, să se pregătească pentru diferite evenimente de dezbateri, să se documentsze, sa ia notițe și să dezbată.


B. Un club ar trebui să promoveze participarea, implicarea activă și dezvoltarea fiecăruia dintre membri:

Un club de debate trebuie să se concentreze asupra tuturor membrilor, în funcție de experiența acestora în diferite activități. Rolurile trebuie împărțite între membri, astfel încât să fie promovată munca în echipă și învățarea continuă de la colegii de club. Debaterii mai experimentați sunt încurajați să-i sprijine pe cei începători, ei pot prelua funcția de coach al unei echipe de începători.

Totodată, este foarte important ca orice club de debate să facă eforturi constante pentru a-și ține membrii aproape.

 

C. Clubul de debate trebuie să ofere membrilor oportunități de participare la diferite evenimente

Activitățile unui club nu ar trebui să se limiteze la sesiunile de pregătire și la dezbaterile “amicale”, ci ar trebui să ofere șansa membrilor de a participa la activități în afara clubului. Acestea ar putea consta în activități organizate în colaborare cu alte cluburi de debate, turnee de dezbateri (locale, regionale, naționale, internaționale), evenimente publice, forumuri. Cluburile au obligația de a lua inițiativa în a promova organizarea de evenimente (de exemplu, prin invitarea altor cluburi la dezbaterile proprii, prin colaborarea în organizarea unor turnee locale etc).

 

D. Orice club trebuie să se asigure că resursele educaționale sunt la dispoziția tuturor membrilor, nu doar a câtorva “vârfuri

ARDOR pleacă de la premisa că discursul public și dezbaterile sunt metode de educație non formală cruciale pentru stabilizara și dezvoltarea unei democrații. Prin urmare, toți tinerii, ca viitori participanți în viața politică/publică, trebuie să aibă acces la resursele de care dispune clubul. Pornind de la acest spirit democratic, cluburile de debate trebuie să facă tot posibilul ca activitățile, resursele educaționale, informațiile să fie accesibile tuturor celor interesați, indiferent de background-ul acestora. Nu în ultimul rând, succesul în activitatea competițională nu trebuie să fie o condiție pentru participarea membrilor la activitățile de club.

Un proiect
Ardor
Finanțatori
Open Society Foundation
MemoPlus
Parteneri
Policy Center
British Council
Europuls
Ce-Re
Prime Romania
Centrul pentru jurnalism independent
Aisec
Cogitus
Foreign Policy
Elsa
Voluntari pentru idei si proiecte
Trust
Leap
Asociatia young initiative
Asjc
Osut
Susținători Parteneri instituționali
Parteneri media
HotNews
Romania Pozitiva
Think Outside The Box
Carevasazica
Studentie.ro
startub.unibuc.ro
Iasi fun
Ziarul de Iasi
KissFm
Acest proiect este finantat cu sustinere din partea Comisiei Europene. Aceast publicatie [comunicare] reflecta doar vederile autorului, iar Comisia nu poate fi facuta responsabila pentru utilizarea informatiei pe care o contine.